Direktlänk till inlägg 9 november 2007

Behöver facket eller endast kommunikationen förändras

Av Mattias Josefsson - 9 november 2007 18:27

Enligt en kvantitativ undersökning som TCO och dess 17 medlemsförbund låtit göra anser sju av tio svenskar att facket behövs på arbetsmarknaden i hög eller mycket hög grad. Undersökningen visar också att bara var tredje anser sig i hög grad behöva facket för egen del. Resultatet av undersökningen presenteras i dag i en DN-debattartikel undertecknad av ordförandena i TCO, Sif och Vårdförbundet.


De tre förbunden drar också en rad slutsatser av resultatet. De skriver bland annat följande:


 ”Allt detta säger oss att vi haft svårt att ta de fackliga idéerna och verktygen in i samtiden. Kort sagt, eftersom vi är övertygade om att facket har en roll att spela för människor i dagens och morgondagens arbetsliv, så måste vi våga förändras.

Omorientering är nödvändig för att de fackliga organisationerna ska fortsätta spela den omistliga roll de genom åren har haft för svensk arbetsmarknads utveckling. Det kommer att krävas mycket av oss, men mot bakgrund av att vi är övertygade om att facket har en viktig roll i samhällsutvecklingen även framöver är vägvalet redan gjort.”


Jag ställer mig tveksam till att man kan dra dessa slutsatser utifrån en kvantitativ undersökning.


Facket kanske inte alls behöver förändras. Eller så måste facket förändras mycket mer eller på ett annat sätt. Kanske är det så enkelt att facket behöver förändra kommunikationen, sättet hur man tilltalar blivande medlemmar och medlemmar samt skruva i lite i argumenten.


Jag skrev följande i går på min blogg och passar eventuellt in här:


Christian Andersson lyfter den 29 oktober på sin blogg fram ett intressant avsnitt ur LO-rapporten Fackliga strategier för bättre byten. Han citerar:


”De som skapar orden, målar bilderna och bygger visionen om framtiden skaffar sig också rätten att formulera problemen och ange lösningarna.

Men orden och bilderna har sällan som syfte att ge en sann och nyanserad bild av verkligheten och av det som händer. Syftet är ofta att skapa osäkerhet hos andra för att dominera diskussionen, för att vara den som vet svaret, för att vara den som bestämmer.”  


Den 9 augusti skrev jag på min blogg följande:


”Inom marknadskommunikation talas det om vikten av den upplevda kvalitén. Så länge kunden upplever att varan/tjänsten har god kvalitet så spelar det ingen roll hur det egentligen förhåller sig. Det är hur kunden upplever det som räknas. 


Översatt till politiken blir det vikten av den upplevda verkligheten. Det spelar ingen roll hur det egentligen förhåller sig det viktigaste är att väljarna uppfattar verkligheten så som jag vill att de ska uppfatta den.”


Läs debattartikeln

Till TCO:s kampanjsajt facketforandras.nu

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Ovido - Quiz & Flashcards