Direktlänk till inlägg 10 november 2007

TCO-kampanj väcker frågor

Av Mattias Josefsson - 10 november 2007 13:16

TCO och dess 17 medlemsförbund startade igår projektet facketförändras.nu för att ändra bilden av facket och göra värdet av medlemskapet tydligt. Projektet består av tre delar; dels en kommunikativ, en annan del handlar om att se över TCO:s politiska linje och den tredje delen ska se över den fackliga verksamheten. Projektet är lovvärt men väcker samtidigt frågor.

 

Projektet lanseras genom en kampanjsajt och sedan igår visas reklam i bland annat TV3, Kanal 5, TV6 och på bio.

 

Målsättningen med projektet är ”att förändra bilden av de fackliga organisationerna och synliggöra värdet av ett fackligt medlemskap, för framför allt unga och välutbildade.”

 

Om man granskar denna skrivning lite närmare kan man konstatera att den består av tre delar. Den ena delen handlar om att förändra attityden och utgör den första delen av meningen ”förändra bilden av de fackliga organisationerna”. Den andra delen av meningen är mer kunskapsbetonad – ”synliggöra värdet av ett fackligt medlemskap”. Den sista delen talar om vem projektet framför allt riktar sig till, det vill säga den primära målgruppen.

 

De två första delarna, det vill säga attityd- och kunskapsmålen, kräver olika retoriska angrepp.


Retoriska strategier

1. VAD-information - Påverkar kunskap

2. VARFÖR-information - Påverkar attityder

3. VEM-information - Påverkar intentioner

4. HUR-information - Instruerar och utlöser handling

(Hämtat ur Kommunikationsplanering av Lars Palm 2006) 

Som man kan utläsa av stegen ovan krävs dels VAD-information och dels VARFÖR-information för att TCO ska kunna uppnå sitt mål med projektet.

 

Men för att veta hur man ska formulera denna VAD- och VARFÖR-information krävs att man känner till vilka argument som får målgruppen att vakna till liv. Det krävs att man förstår hur mottagaren reagerar och resonerar. Exempel; om en presumtiv medlem väljer att avstå från att gå med i facket på grund av kostnadsskäl behöver TCO argumentera annorlunda jämfört med en annan presumtiv medlem som väljer att avstå på grund av att facket upplevs för ”mossigt”, för svagt eller för att de helt enkelt arbetar med fel frågor.

 

TCO vill lyssna och föra en dialog med målgruppen – unga välutbildade – och på det sättet ta till sig och förändra sitt arbetssätt. Men en fråga som slagit mig när jag läst materialet är hur TCO vet hur de ska formulera budskapet så att de attraherar målgruppen så att den blir intresserad i första skedet. Det krävs ett mycket träffande budskap. Budskapet ska utlösa en handling hos målgruppen, nämligen få dem att gå in på kampanjsajten. Det är ett stort steg från tv-reklam eller bioduken till en hemsida.


TCO har rimligen tänkt på detta och har säkert fler kort i bakfickan. En nyfiken student som pluggar kommunikation hade gärna velat se mer av korten…

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Ovido - Quiz & Flashcards