Direktlänk till inlägg 28 november 2007

Nätet ger konsumenten ökad makt

Av Mattias Josefsson - 28 november 2007 09:36

Svenska Dagbladets reporter och krönikör Hanna Dunér lyfter i dagens näringslivsbilaga fram konsumentens nyvunna makt att påverka varumärken på nätet.

 

Företag och organisationer kan i dag inte kontrollera fullt ut hur deras varumärken används och framställs. Genom sociala medier som exempelvis bloggar, nätverk som Facebook och videosajten Youtube kan konsumenten i allra högsta grad påverka bilden av varumärket.

 

Konsumenten kan i dag via sociala medier underminera det budskap som ett företag vill sända till sin målgrupp eller påverka bilden av varumärket.

 

Denna nya konsumentmakt kan, beroende på hur företaget väljer att förhålla sig, innebära en positiv stark kraft om det används rätt. Men det kan bli en lika stark motkraft om det används fel eller om man försöker stoppa huvudet i sanden och huka för detta nya faktum.

 

Det kräver ett nytt synsätt, nya insikter och ett nytt förhållningssätt hos företag och organisationer.

 

När två killar satte ihop sin alldeles egna konsert genom att blanda Coca Cola och Mentos blev ledningen för Coca Cola först förfärade och tog avstånd från den kreativa kompositionen. Mentos insåg med en gång potentialen och hyllade istället killarnas humor. Någon månad senare kunde Mentos konstatera att försäljningen hade ökat med cirka 10 procent utan att det kostat Mentos ett öre.

 

Flera företag har testat att samspela med konsumenten och gjort detta framgångsrik. Som exempel kan nämnas Dell som genom bloggare har fått in massor av förbättringsförslag från sina användare. Reebook lät sin användare spela in egna videos och skicka in dem via hemsidan. Filmerna sattes sedan ihop och blev en reklamfilm.

 

När GM plankade idén inför lanseringen av deras SUV Chevy Tahoe tog miljöförespråkarna överhand och resultaten blev inte riktigt vad GM väntat sig. Användarnas filmer vände sig i stället mot miljöboven.

 

Hanna Dunér tar i sin krönika upp Unilever och varumärket Dove och deras senaste film Onslaught. Dove går i filmen till attack mot skönhetsindustrin och den snedvridna bild av kvinnlig skönhet som sänds till unga flickor.

 

Till historien hör att Unilever även äger varumärket Axe som använder sig av trånande lättklädda kvinnor som faller för väldoftande män i sina reklamfilmer.

 

Dubbelmoral. Det ansåg i alla fall Rye Clinton som satte ihop en parodi av Dove-filmen. Till tidningen Advertising Age säger han och som Hanna Dunér citerar:

– Att peka finger åt andra skönhetsmärken och samtidigt använda sig av samma hemska typ av marknadsföring som de gör är ett oerhört hyckleri.

 

Unilever och Dove får uppmärksamhet för sin film. Men frågan är om det är denna uppmärksamhet de vill ha. Ja, kanske. Måhända är all publicitet god publicitet. Men över det styr inte Unilever och Dove. Över det äger du och jag som konsumenter makten.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Ovido - Quiz & Flashcards