Direktlänk till inlägg 1 januari 2008
Detta är en fortsättning på mina tidigare inlägg:
1. Sjunkande medlemstal ställer facken inför strategiska vägval
2. Struktur för systematisk facklig marknadsanalys
Med utgångspunkt av doktorsavhandlingen ”Learning from members. Tools for strategic positioning and service innovation in trade unions.” gjord av Sif:s förbundsekonom Hans Björkman 2005 resonerar jag om det fackliga medlemskapet ur ett marknadsperspektiv.
Micael Dahlén och Fredrik Lange delar i sin bok ”Optimal marknadskommunikation” in kunderna i fem olika strategiska – psykografiska – målgrupper. (sid. 126-156) Jag har efter egen förmåga översatt de strategiska målgrupperna till ett fackligt konsumentperspektiv.
Övertygade konsumenter är lojala medlemmar som inte är benägna att överge medlemskapet. Detta är den tacksammaste – men också den mest krävande – målgruppen eftersom den är mest mottaglig för information.
Här återfinns medlemmar som inte funderat igenom riktigt varför de är medlemmar utan är det av gammal vana, exempelvis ”ett arv hemifrån”. Eftersom denna grupp redan är medlemmar är den också mottaglig för information. Men målgruppen är också mottaglig för kritisk information ifrån annat håll.
Denna målgrupp överväger att lämna facket. En tvekande konsument är inte lika mottaglig för information som tidigare målgrupperna. Det beror på att den tvekande konsumenten inte har någon relation att tala om till facket och därför inte reagerar på informationen.
Här finns studerande och löntagare som aldrig har fått frågan om medlemskap. Målgruppen har ännu inte bildat sig en uppfattning om medlemskapet och kan därför ta till sig information men även ta till sig kritisk information från annat håll.
Konsumenten har en bestämd uppfattning om att medlemskapet inte är till nytta. Här återfinns bland annat de som av ideologiska eller av tidigare dåliga erfarenheter av facket avstår medlemskap. Målgruppen har en stark så kallad ickerelation och är immuna mot information från den fackliga organisationen.
Jag vill även lyfta fram ”Strategiskt viktiga företag” och ”Strategisk demografisk grupp”, exempelvis en för organisationen viktig åldersgrupp eller ort/geografiskt område. Enligt Hans Björkmans definition ses dessa snarare som segment än målgrupper. De särskiljer sig från målgrupperna då de har ett organisationsperspektiv. Segmenten kan innehålla alla målgrupper.
Om den fackliga organisationen väljer ett segment behöver man överväga vilken målgrupp informationen ska riktas till eftersom det är svårt att rikta sig till samtliga konsumenter på en gång.
Läs tidigare inlägg om psykografiska målgrupper:
Om budskap, formulering, ord och avstånd
Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen. Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...
Hej! Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...
Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...
Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...
Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
|||
28 | 29 | 30 |
31 |
||||||
|