Direktlänk till inlägg 2 mars 2008

H&M får mest publicitet i CSR-frågor

Av Mattias Josefsson - 2 mars 2008 18:34

Klädjätten H&M är det svenska börsbolag noterat på Stockholmsbörsen Large Cap som fick störst uppmärksamhet under 2007 i frågor som rör socialt ansvarstagande. Svenska Dagbladet står för närmare 20 procent av all publicitet och är den källa som skriver mest om Corporate social responsibility, CSR. Folksam har en dominant ställning som den aktör som får störst publicitet. Det visar den sammanställning jag gjorde under min praktik på medieanalysföretaget Cision

Under min två veckor långa praktik på Cision fick jag möjlighet att göra en medieanalys. Jag valde att analysera vad som skrivits om de svenska börsbolagen noterade på Large Cap som fått störst publicitet under 2007 i frågor som rör socialt ansvarstagande.

 

Man kan också konstatera att CSR har blivit något av ett buzz-word inom framför allt storstads- och fackpress. Det riskerar att den kritiska journalistiken får ge vika till förmån för diverse listor och utmärkelser som presenteras och som får anmärkningsvärt stor publicitet.

 

Särskilt påtagligt blir det när en undersökning som består av svar från 88 personer på en blogg får publicitet i flera källor.


Mina slutsatser: 

Svenskan Dagbladet dominerar som källa. Svenska Dagbladet är den enskilt största källan och står för närmare en femtedel av all publicitet totalt. Det kan tolkas som en svaghet ur ett journalistiskt och demokratiskt perspektiv att en källa dominerar så markant. Samtidigt kan konstateras att CSR blivit ett buzz-word och det som skrivs många gånger saknar journalistisk substans. Exempelvis skapade en undersökning på en blogg med 88 respondenter publicitet i flera medier.

 

H&M får mest och balanserad publicitet. Det är inte helt oväntat att H&M är det bolag som får störst publicitet. Det är också det bolag som får den mest balanserade medievinklingen av alla bolag. En del av förklaringen kan vara att H&M inte förekommer i lika många listor som generellt skapar positiv publicitet. H&M är också det bolag som befinner sig närmast konsumenterna.

 

Liten proaktiv publicitet. Publiciteten kring det som kan betraktas som proaktivt mediearbete är påfallande liten från samtliga bolag som undersökts. Det är snarare så att andra aktörer skapar proaktiv publicitet med hjälp av bolagens namn som ofta används i ett ethos-syfte. Den publicitet som finns och som är att betrakta som resultatet av proaktivt arbete är dock positiv.

 

Folksam dominerar som aktör. Undersökningar fyller en viktig funktion genom att upplysa konsumenter/anställda/aktieägare om bolagens arbete med socialt ansvarstagande. Ur ett varumärkesperspektiv fyller undersökningarna en viktig uppgift, nämligen att få Folksam att framstå som ett ansvarstagande och ansvarskrävande försäkringsbolag.

 

Liten publicitet i lokala medier. Dessa är att betrakta som underutnyttjade källor för proaktiv positiv publicitet. Då de allra flesta bolagen inte är konsumentnära bolag skulle den proaktiva publiciteten i de lokala medierna snarare inriktas på positiv publicitet ur ett arbetsgivar- och aktieägarperspektiv. Inte ens någon aktör kan tillmätas betyget godkänt i publiciteten i lokala medier. Folksam, som är att betrakta som en konsumentnära aktör, borde rimligen kunna lokalanpassa sina listor för att skapa mer publicitet i lokala medier och på så sätt stärka varumärket gentemot konsumenten.


Fotnot: Analysen är baserad på sökningar i Cisions webbagent i svenska medier med en tidsmässig avgränsning till 2007.

 
 
Calle Fridén

Calle Fridén

3 mars 2008 20:41

Då kan man ju fundera på vad som skulle hända om tidningsstödet skulle dras in?

http://utsiktfranetttak.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Skapa flashcards