Direktlänk till inlägg 6 mars 2008

Snart kan du lukta dig till H&M

Av Mattias Josefsson - 6 mars 2008 20:06

Nu ska varumärken få dofter. Det är företaget Scent-It Technologies som använder sig av en teknik utvecklad av Disney som nu ska doftsätta varumärken.

– Målet är att varumärken som H&M ska ha en doft som är lika välkänd som deras loggor, säger Shino Diabaté, affärschef på Scent-It Technologies till Dagens Media.

 

Scent-It Technologies jobbar mest med hotellindustrin men funderar på att expandera affärsområdet till att även omfatta dagligvaruhandeln.

– Vi gjorde ett test med en matbutik i Stockholm där vi skickade ut en doft av apelsin och lyckades öka försäljningen av apelsiner med över 60 procent, säger Shino Diabaté.

I spår att varumärken i framtiden kommer att skaffa sig signaturdofter.

– Jag tror att varumärken kommer att ha dofter som är lika välkända som deras loggor. Vi måste bara ta oss över tröskeln och få folk att förstå att det här inte handlar om parfym utan att dofter har stor inverkan på köpbeslut och trivsel.


I höstas skrev Svenska Dagbladet om Pepsi som förändrade sin design hela 35 gånger under förra året. Då intervjuades trend- och varumärkesexperten John Recker som sa:

– I dag använder och förändrar vi bara färg, form och utseende, men framöver tror jag att det blir vanligt med produkter som luktar ­eller talar. Det handlar om att få kunden att få en emotionell koppling till varan. Det är det som kommer att vara det allra viktigaste fram­över.

I boken ”Marknadsförarens nya regelbok” (Liber 2003) tar Micael Dahlén upp limbiska signaler. Han skriver:


”Vad är då limbiska signaler? De är primitiva signaler som talar direkt till reptilhjärnan och ger upphov till insikter och känslor utan att vi själva ens behöver vara medvetna om det.”


Han nämner ljud, färg och form som exempel på limbiska signaler. Rimligen hör även doften till det limbiska signalsystemet.


Undrar just vilken doftskillnad det är mellan Konsum och ICA…


Läs också min blogg Breven till Marlon.

 
 
TheMighty

TheMighty

9 mars 2008 00:06

Jag har en rejäl bakgrund inom marknadskommunikation på både byrå, media och kundsidan och när jag följer dessa debatter om doft och ljud kopplat till varumärken så ler jag brett... Det är tekniker för att substitutisera en bra produkt som kunden gärna återvänder till. God kvalitet, löser ett specifikt problem, ger en ementionell koppling i någon specifik form. Jag lämnade marknadsvärlden till stor del av denna anledning att företag och "siffernissar" glömmer kärnan i en relation med sina kunder.

http://themighty.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mattias

9 mars 2008 08:27

Kärnan, dvs en bra produkt, är givetvis grunden. (Vad definitionen av en bra produkt är kan man också diskutera.)

Men om du har två likvärdiga produkter som konkurrerar mot varandra behövs något mer för att skapa den emotionella kopplingen.

Resonemanget utgår också från att kunden har likvärdig information om produkterna vid varje givet köptillfälle.

Jag tror definitivt att dofter kan påverka ditt inköpsval. Det fungerade uppenbarligen med apelsinerna. Det blir en form av priming.

Säger du "mormors köttbullar" börjar det vattnas i munnen. Får jag känna doften av dem skulle jag antagligen falla för begärets makt och köpa dem, om mormors köttbullar nu fanns på Konsum eller ICA.

 
TheMighty

TheMighty

11 mars 2008 22:11

Det är ett fiktivt problem med 2 identiska produkter, det är extremt sällsynt iaf. Namngivning är en skillnad från doftgivning definitivt. Jag skulle aldrig stå ut med att gå i en butik där ett större antal produkter hade egna dofter som mixades i butiken. I bilar är det en annan sak, bilens material har dofter i sig men att lägga doftblock är ju enbart fånigt. Bygg bilen så att den passar användarna...

Skulle aldrig köpa en mobiltelefon eller par byxor med signaturdoft men det är iofs bara jag...

http://themighty.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Ovido - Quiz & Flashcards