I lördags avslöjade radioprogrammet Konflikt att företag MO Catering använder papperslösa arbetare som tvingas arbeta under vidriga förhållanden. En av företagets kunder är Coop, vilket fick mig att skicka ett mejl till Coops informationschef Magnus Frisk och fråga hur de tänker agera.
Redan igår kväll svarar Magnus Frisk mig:
Hej Mattias!
Vi har beslutat att tills vidare inte köpa från Mo Catering. I morgon har vi ett möte med företaget. Om det som sägs i programmet stämmer är det ett företag som vi inte ska ha som leverantör.
mvhMagnus
I morse svarade jag honom:
Magnus!
Tack för snabbt och bra svar!
Nästa bekymmer är vad som händer med de stackars papperslösa arbetarna som blir utan arbete. Självklart kan inte Coop ta på sig hela ansvaret att lösa deras livssituation. Men en liten insats tillsammans med någon annan organisation, aktör eller ett annat företag kan säkerligen ge dem en värdig och mänsklig bild av Sverige och Coop.
Läs också:
Allt svårare att mörka i CSR-frågor
H&M får mest publicitet i CSR-frågor
Unga kräver socialt ansvar av arbetsgivare
Coopkund
17 mars 2008 16:28
Hej Magnus,
Det jag undrar över hur du har fått tag i dessa uppgifter. Sedan är jag även fundersam på ditt eget inblandande i denna affär? Visst jag håller med dig till 100% att om detta är sant att Coop ska agera kraftfullt. Men jag är starkt kritisk till att fördömma någon eller något bolag innan sanningen är verifierad.
/Coopkund
Mattias
17 mars 2008 16:39
Coopkund!
Jag är också Coopkund. Jag handlar all min mat på Coop, i princip. Det ska också tilläggas att både ICA och Hemköp köper sallader av MO Catering. Även Preem tillhör MO Caterings kunder. Men jag vänder mig till mitt Coop.
Jag har fått uppgifterna från radioprogrammet Konflikt som sändes i helgen. Jag har en länk till programmet i mitt första inlägg
http://josefsson.bloggagratis.se/2008/03/15/572398-fardigmat-fran-mo-catering-tillverkas-av-papperslosa-arbetare/
Det enda jag vill är att arbetarna inte ska råka än värre ut när Coop - och andra aktörer - slutar att köpa sallader.
Coopkund
18 mars 2008 16:50
Hej igen,
Det jag inte gillar med sajter såsom din är att du utan att källgranska kastar en massa anklagelser omkring dig. Det är både oprofessionellt och gravt kränkande mot både dom du kastar skit på och anställda i detta bolag. Jag läste Mo Caterings svar på detta igår och tycker att det lät som rätt skälig villkor. Har du haft någon kontak med Mo Catering för att verifiera fakta?
Sen ställer jag mig den frågan om nu Mo Catering inte kan leverera sina varor till Coop och andra stora dagligvarukedjor i Sverige, så går väl bolaget under? Vad händer då isåfall med de anställda. I Mo Caterings fall så läste jag att det var över 130 anställda direkt och indirekt som blev berörda av detta. Tar du Mattias hand om dessa eller vem ska göra det?
/Coopkund
Mattias
19 mars 2008 05:30
Nej, jag har inte varit i kontakt med Mo Catering. Men det är heller inte så svårt att få en samstämmig bild av Konflikts beskrivning av andra intressenter kring företaget. Vad tycker du om radioprogrammet? Nu har visserligen Coop stoppat leveranserna från Mo Catering men skulle du fortsätta köpa produkten om den fanns i butik, Coopkund?
Det är synd att du missar min poäng med min mejlkonversation. Men det kanske är avsiktligt? Du känns inte trovärdig. Vem är du egentligen "Coopkund"?
Kallt i kylen
19 mars 2008 16:38
Självklart håller jag med om att det verkar finnas brister hos MO Catering.
Men att ta upp kylan i fabriken som en punkte där man hävdar att de anställda blir sjuka är väl att gå över gränsen.
Vi skall väl vara glada att dem håller en så pass läg temperatur i och med att deras varor skall ha en sluten kylkedja.
Titta på Arla. Där har te.x jag plockat mjölk, yougurt, smör mm i 5 år i exakt 4 graders värme. Dem kanske skulle kontrollera sina uppgifter och inte försöka spä på problemen
Coopkund
19 mars 2008 17:00
Ja du, vem är jag? Jag är en vanlig abetare som får min lön genom att jobba varje dag. Vem är du Mr Josefsson som utan någon som helst källsgranskning dömmer världen?
Jag är fullständigt less på att sådana "tycka sig veta allt" personer orsakar en massa skada genom att spy ut galla över människor utan att ens göra ett ordentligt bakgrundsarbete. Att bara blint tro att allt det som radio eller media säger är sant utan att reflektera är det som skadar vårt samhälle. Du som bilvande informatör borde veta bättre. Eller kan det vara så att du genom att ställa dig på de svagas sida profiterar själv?
Hampus
19 mars 2008 20:20
Den där Coopis skriver i sin första kommentar:
Hej Magnus,
Det jag undrar över hur du har fått tag i dessa uppgifter. Sedan är jag även fundersam på ditt eget inblandande i denna affär? Visst jag håller med dig till 100% att om detta är sant att Coop ska agera kraftfullt. Men jag är starkt kritisk till att fördömma någon eller något bolag innan sanningen är verifierad.
/Coopkund
Som jag fattar Mattias rätt har han kollat av med andra, som han kallar "intressenter". Så då kan väl coopis vara nöjd.