Direktlänk till inlägg 27 mars 2008

En varumärkesidentitet börjar ta form för Södertälje

Av Mattias Josefsson - 27 mars 2008 20:02

Efter en heldag med möten med människor som pratade om Public Affairs ägnades gårdagskvällen åt att göra ett utkast till en varumärkesidentitet till Södertälje som näringslivskommun.


Så här i slutet av utbildningen så smäller skolan på med en av de vassaste kurserna hittills. Tolv-taggarna löser av varandra och ger oss mycket matnyttig information och delar frikostigt med sig av sina erfarenheter. I går gav bland annat Nicholas Fawkner från GCI sin syn på hur man blir en bra konsult. Han talade utifrån en modell som han hämtade i boken The trusted advisor och konstaterade:

– Allt handlar om förtroende. Att bygga och att dra nytta av förtroende.

 

Fram på eftermiddagen träffades projektgruppen för Södertälje kommun och började plita på en varumärkesidentitet, som bygger på den nulägesanalys vi arbetat fram. Identiteten bygger på David A. Aakers modell som strategerna arbetat med under året.

 

Efter fyra och halvtimme, när ögonen började kännas som om de dragits genom gruset i Sahara-öknen och bara Anders Bergmark, Mattias Johansson och jag fanns kvar i rummet formade sig någon som liknar en varumärkesidentitet. Nu finns ett utkast i burken som har fått vila under dagen och får göra så fram till imorgon eftermiddag/kväll då vi ska knåda den ett par varv till.

 

Här är några av de ord vi valt att lägga in i identiteten än så länge:


Produkt:

Kategori: Svenskt näringsliv

Kvalitet: Mainstream

Användare: små- och medelst. företag


Organisation:

Nytänkande

Ansvarsfull    

Förebild


Person:

Smart

Progressiv

Medveten


Relation:

Hos oss kan du skapa långsiktigt hållbar tillväxt och stärka varumärket då vi är en medveten, ansvarstagande och multikulturell kommun.

 

Som sagt var, delar av ett utkast. Ser klara brister. Men det är svårt när målgruppen inte är helt kristallklar. Jag tar tacksamt emot kloka tips.

 
 
TheMighty

TheMighty

27 mars 2008 23:31

avseende relationsdelen är jag lite tveksam till att kommunen hjälper till att stärka varumärket men jag skulle välja att prata om möjligheten till tillgång på välutbildad och driven arbetskraft från andra delar av världen som är viktiga för vidgning av företagets marknader. Det är därför jag undrade om man inte borde fundera på producerande bolag som har lättare att sälja produkter på andra marknader än vad tjänsteföretag har.

http://themighty.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mattias

28 mars 2008 06:18

Tack!

Jag känner att industridelen behöver in på något sätt, den är en så tydlig och stor del av identiteten. Som det är nu finns den med i periferin men den behöver in i relationen.

Men jag anser att det borde gå att skapa en "Kista-känsla", dvs att orten stärker varumärket, fast här associeras företaget med andra värdeord.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Ovido - Quiz & Flashcards