Direktlänk till inlägg 22 juni 2008

Förtroende kan inte köpas - det byggs mellan människor

Av Mattias Josefsson - 22 juni 2008 10:41

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com


Har ägnat midsommarhelgen åt att vara småkrasslig. Har passat på att läsa Människor påverkar människor av Göran Thorstenson, utgiven av Springtime 2007. Boken ger trots all sin enkelhet - eller kanske tack vare - flera intressanta inspel och väcker tankar. Jag fastnade vid ett tankespår i förmiddags där jag ser flera paralleller till den utmaning som fackföreningsrörelsen står inför i samband med att man förlorat medlemmar och som jag har resonerat kring i flera inlägg.


Thorstenson skriver:

"I valrörelsen 2006 kritiserade en reklamguru i Dagens Industri både kristdemokraterna och miljöpartiet för att med sina affischer 'predika bara för kören'. Många undrade om inte ett parti istället borde försöka kommunicera direkt med de osäkra - de som skulle kunna tänkas rösta på partiet, men som ännu inte har bestämt sig.


Kritiken bygger på en missuppfattning om hur opinionsbildning, politisk påverkan och politiska ställningstagande går till. Det är inte så att man byter uppfattning eller tar ställning för att man ser en affisch på stan med ett tilltalande budskap, eller ens läser en annons eller ett debattinlägg som ger kloka argument för att välja ett visst parti eller inta en ståndpunkt. Det är i vart fall ytterst sällsynt och inget man kan bygga en politisk kampanj på."


Thorstenson konstaterar:

"Istället finns det inom forskningen sedan ett par decennier en växande insikt och kunskap om att det sociala sammanhanget som människor befinner sig i - de nätverk man ingår i och de relationer man har med andra människor - har en stark effekt på hur man som individ tar ställning i viktiga samhällsfrågor. Inte minst genom de starka individer i nätverken, som andra vänder sig till för upplysning och råd och som därmed påverkar attityder och uppfattningar inom nätverken.Människor påverkar människor -  allra helst i frågor som handlar om liv och död och samhällets framtid. Det är i samtalet med dem vi har förtroende för - familj, vänner, arbetskollegor, grannar och andra - som vi påverkas och tar ställning.


Thorstenson drar slutsatsen:

"Strategin för till exempel en valkampanj bör därför främst handla om att försöka nå dem som redan delar våra uppfattningar och som har förutsättningar att påverka andra, därför att de ingår i rätt sociala nätverk och därmed har de relationer och det förtroende som krävs."


Inget revolutionerande i sig, kan tyckas. Jag har själv varit med att använda just denna strategi vid åtminstone två tillfällen senaste halvåret.


Dels var det vid lanseringen av Björnlunda där experterna - de bästa och de som har inflytande i målgruppen - blir ambassadörer för varumärket, dels byggde strategin bakom Project Think att göra deltagarna till ambassadörer, exempelvis de lokala facken, föreningar och företagen och framför allt eldsjälar inom de olika områdena. De har också ett starkt inflytande i sina nätverk.


Jag menar att många fackförbund inte nyttjar den kraft som finns i ambassadörskap och att den finns en hel del kvar att göra. För jag tror ärligt talat inte att en förslagslåda är rätt väg att gå. Och frågan är om facken ska ägna sig åt att rekrytera medlemmar eller stoppa utflödet. För mig är saken given.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Skapa flashcards