Direktlänk till inlägg 2 januari 2008

En taktisk analys av den fackliga målgruppen

Av Mattias Josefsson - 2 januari 2008 06:43

Detta är en fortsättning på mina tidigare inlägg:

 

1. Sjunkande medlemstal ställer facken inför strategiska vägval

2. Struktur för en systematisk facklig marknadsanalys

3. En strategisk analys av den fackliga målgruppen


 

Efter att ha slagit fast vilken strategisk – psykografisk – målgrupp informationen ska riktas till blir nästa steg att analysera hur informationen presenteras för så att den attraherar målgruppen.

 

Micael Dahlén och Fredrik Lange tar sin bok ”Optimal marknadskommunikation” upp flera målgruppsegenskaper som påverkar innehållet, bland annat:

 
  • Demografi*
  • Socioekonomi                      
  • Livsstil
  • Värderingar
  • Kultur
  • Språk
  • Behov

(* Notera; jag använde den demografiska aspekten i den strategiska processen men då ur ett organisationsperspektiv. Här används den ur konsumentens perspektiv.)


Bland annat slår Dahlén och Lange fast att ”vi tenderar att tycka om andra människor som är lika oss själva”. (sid. 167.)

 

Robert B. Cialdini för ett liknande resonemang i boken ”Påverkan”, som jag också haft förmånen att hinna läsa under julhelgen. Bland annat skriver han att ”härmapor är vi allesammans” och att ”vi tycker om människor som liknar oss” (sid.138 och sid.170)

 

Dahlén och Lange konstaterar även att formen för informationen är avgörande. De skriver:

 

”Om formen inte är den rätta så spelar det ingen roll hur bra innehållet är i reklamen (informationen/min anm.), för då kommer målgruppen inte att ta det till sig.” (sid.158)

 

En del konsumenter har ett stort behov av stimulans medan andra stöter bort mycket information och kräver begränsad information för att ta den till sig. Vissa konsumenter är att betrakta som noviser medan andra har mer kunskap. Dessa kallar Dahlén och Lange för experter.

 

Boken jämför olika inriktningar på budskap som attraherar de olika målgrupperna. Exempelvis tilltalas novisen av nyttoinriktad, övergripande information och är inte intresserad av att interagera. Experten däremot kan sålla i stora mängder information och interagerar gärna.

 

Avslutningsvis

I de fyra inlägg som jag i och med detta har gjort med utgångspunkt av doktorsavhandlingen ”Learning from members. Tools for strategic positioning and service innovation in trade unions.” gjord av Sif:s förbundsekonom Hans Björkman 2005 resonerar jag om det fackliga medlemskapet ur ett marknadsperspektiv.

 

Björkman har i sin avhandling också med en annan viktig del att ta hänsyn till för den fackliga organisationen och som jag har utelämnat. Han beskriver en modell som bland annat innehåller tjänsteinnovationer, det vill säga nya tjänster som är framtagna efter att den fackliga organisationen lyssnat till konsumentens (medlemmens) och de presumtiva konsumenternas erfarenheter och önskningar. Innovationerna placeras i en tjänsteportfölj och kommuniceras till mottagaren – konsumenten. 


Referenslitteratur:
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Ovido - Quiz & Flashcards