Direktlänk till inlägg 14 februari 2008

Så kan facket skrubba bort sin mossighet

Av Mattias Josefsson - 14 februari 2008 09:07

TCO:s kampanj FörändraFacket.nu ska tvätta bort fackets mossighet. Det uppger projektledaren på TCO Kerstin Olsson i Dagens Media nr 2 2008. Innan arbetet kan börjar krävs att de gjort sin hemläxa väl annars riskerar de att hamna i samma situation som de nya moderaterna.

 

Den uttalade målsättningen med FörändraFacket.nu är ”att förändra bilden av de fackliga organisationerna och synliggöra värdet av ett fackligt medlemskap, för framför allt unga och välutbildade.”

 

Hur lägger man då systematiskt upp arbetet för att uppnå detta mål? Det finns säkerligen flera sätt, jag beskrivet ett.

 

För det första krävs kunskap om hur målgruppen upplever facket och det fackliga medlemskapet i dag och varför de har den upplevelsen. Det kan vi ta reda på genom djupintervjuer. Efter att ha frågat ett antal varför de avstår den fackliga medlemskapet utkristalliseras följande svar:

 

”Det mossiga facket”, ”En ekonomisk fråga”, ”En politisk fråga”, ”Ser inte nyttan” eller ”Har aldrig fått frågan”.

 

Nästa steg blir att ta reda på vilken av dessa svar som har flest antal ”anhängare”, det vill säga vilket av svaren som är den största mentala barriärerna mot facket. Det gör vi genom kvantitativa undersökningar.

 

Efter att ha analyserat svaren bestämmer vi oss för att utmana de i målgruppen som har argumentet ” Det mossiga facket”.

 

Steg tre blir att konstatera att den bild – image – som målgruppen har av facket antingen är fel eller rätt; facket är mossigt enligt målgruppens definition av mossighet.

 

I så fall krävs först en förändring av organisationens identitet som svarar mot målgruppens efterfrågan innan man kan börja kommunicera. Det är ju tämligen svårt att kommunicera bort mossighet om organisationen är mossig. Som exempel kan nämnas de nya moderaterna som profilerade sig som moralens väktare i valrörelsen, en profil som uppenbarligen inte hade förankring i partiets identitet.

 

När facket väl säkerställt att organisationen och dess identitet svarar mot målgruppens efterfrågan och behov kan man börja med de kommunikativa insatserna. Och som jag skrev igår bör första steget vara att rusta de egna anställda och förtroendevalda till att bli ambassadörer. Därefter kan man profilera sig som nytänkande hos målgruppen för att påverka bilden – imagen – så att attityden förskjuts från mossighet mot nydanande.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

   Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

Ovido - Quiz & Flashcards