Direktlänk till inlägg 20 februari 2008

Facklig webbsatsning en riktig flopp

Av Mattias Josefsson - 20 februari 2008 19:16

TCO:s kampanj FacketFörändras.nu har hittills lockat få besökare, uppger ST Press. Jag dömde ut projektet redan dagen efter det lanserades. Tanken med hela portalen är i grunden feltänkt. Mottagaren ska komma till sändaren när sändaren kallar med ett öppet budskap. Projektet bevisar vikten av att förstå mottagaren och att noga överväga sin kommunikation.


I november drog TCO och centralorganisationens 17 medlemsförbund igång ett långsiktigt initiativ för att förändra bilden av facket och lyfta fram värdet av fackligt medlemskap. Bakgrunden är de sjunkande medlemstalen. 


Men sajten har blivit en flopp, rapporterar ST Press. I januari hade Facketförändras.nu 900 besökare per vecka.

 

Var smärtgränsen går är svårt att säga, menar projektledare Katarina Magnusson.

– Vi har inga kvantitativa mål. Det är en brist, men vi har inte haft den tiden. Det får komma i efterhand.  


Hittills har projektet kostat 20 miljoner kronor.


 Här är några synpunkter som jag har mot projektet

  • 1 Om jag vill ha reda på vad en person som jag inte har någon relation med i dag anser i en viss fråga är det väl rimligt att jag kontaktar henne/honom istället för att be vederbörande kontakta mig.

  • 2 Om jag nu står fast vid att personen i fråga ska komma till mig måste jag fundera igenom mitt budskap mycket noggrant eftersom budskapet i sig ska utlösa en handling hos mottagaren. Enligt uppgifter i Dagens Media syftar kampanjen till att tvätta bort fackets mossighet. På vilket sätt stärker budskapet i reklamfilmerna det kommunikativa målet?

  • 3 Varför måste alla projekt ha egna hemsidor? Underlättar det verkligen för mottagaren? Är det rätt investerade pengar? När jag väl lärt mottagaren att komma till min projektsajt genom att investera en massa pengar på att trumma ut hemsidans adress ska jag lära mottagaren att gå till en annan sajt, fackförbundets ordinarie hemsida. Om man bestämmer sig för att ha kampanjsajter så måste dessa begränsas i antal! LO skulle exempelvis kunna samla alla hjälp- och kampanjsajter under www.020560056.se, som så vitt jag förstår fortfarande är en ledig webbadress. Att sätta den adressen hos målgruppen skulle vara tämligen enkelt.

  • 4 Om man nu bestämt sig för att förändra bilden av det mossiga facket behöver arbetet läggas upp strukturerat, med tydliga mätbara mål. Jag har tidigare beskrivit ett sätt att gå till väga.

  • Läs också min blogg Breven till Marlon.

     
     
    Calle Fridén

    Calle Fridén

    25 februari 2008 21:09

    Jag tror att man måste börja fundera över inställningen hos de "som sitter på pengarna". Istället för att identifiera problemet så konstruerar man ett problem, och därefter en lösning på det konstruerade problemet. Men man kommer aldrig till pudelns kärna.
    Och framförallt måste man börja vara där medlemmarna är - på Facebook, Kolozzeum, Playahead...det finns drivor med communities där våra medlemmar finns på sin fritid. Varför finns inte vi där?

    http://utsiktfranetttak.blogspot.com

    Från
        Kom ihåg mig
    URL

    Säkerhetskod
       Spamskydd  

    Kommentar

    Av Mattias Josefsson - 7 augusti 2008 17:33

    Denna debattartikel publiceras i dagens Aftonbladet. Denna version är något längre än den som publiceras i tidningen.    Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark. I Sverige rikta...

    Av Mattias Josefsson - 27 juni 2008 21:03

       Hej!  Jag har flyttat. Du är välkommen att besöka mig på: http://sagamo.wordpress.com/ ...

    Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 18:54

    Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Michael Blohm i eftermiddags. Vi var tidigare arbetskamrater på IF Metalls informationsenhet, numera är han ansvarig för bland annat internkommunikationen på Sveriges största verkstadsklu...

    Av Mattias Josefsson - 26 juni 2008 06:35

    Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Idag inleds seminarierna vid Tällberg Forum under den övergripande "How on earth can we live together? In search of the common sense". Som vanligt har arrangörerna med grundaren Bo Ekman i spetsen ly...

    Av Mattias Josefsson - 25 juni 2008 19:34

    Jag har flyttat till http://sagamo.wordpress.com   Pratade med Maria Grafström projektledare på medieanalysföretaget Cision i eftermiddags. Maria som nyligen gav ut boken ”CSR: Företagsansvar i förändring” ska tala om corporate social res...

    Skapa flashcards